Dapper er et lidenskapsprosjekt. Butikken sprang ut fra vår interesse for gatemote, herrepleie og sykler, samt vår visshet om at det rundt omkring i verden ble laget adskillig bedre saker enn det som var tilgjengelig i norske butikker.
Dette gjaldt ikke minst syklene: Etter å i flere år ha restaurert gamle DBS-er og Diamanter kunne vi ikke helt forstå hvorfor ingen lenger solgte solide hverdagssykler med komfortabel sittestilling. Disse syklene var overalt i gatebildet i resten av Europa, hvor stadig nye spennende leverandører gjorde seg gjeldende. Her hjemme i Norge var det som om ingenting hadde hendt - som kunde var man fortsatt overlatt til de store sportsbutikkene som fortsatte å tilby de samme dempegaffelsyklene med plastskjermer og skrale bagasjebrett som de hadde gjort i en årrekke.
Dette bestemte vi oss for å gjøre noe med. Innen vi åpnet dørene i 2013 tok vi kontakt med sykkelmerkene som hadde imponert oss aller mest og startet egen import. Dette medførte en hel del logistikk - sykler er kostbare å frakte, importere, krever romslige lagre og fordrer et kompetent og fullutstyrt verksted. Risikoen vi tok ble raskt belønnet og sykkelmerkene våre møtte umiddelbar respons. Verkstedet vårt ble kjent for å være blant de mest kunnskapsrike og serviceinnstilte i Oslo og etter mange hundre sykler solgt har det ikke manglet på positiv feedback fra kundene.
I løpet av de fem årene som har gått har vilkårene våre dessverre endret seg dramatisk. Sykler har allerede lave marginer, og nå som kronen har holdt seg svært lav i årevis er marginene enormt presset. Komponenter vi trenger til service selges til en liten butikk som oss til en pris langt over det større forhandlere får. Det betyr at det til slutt ikke er noe igjen til å dekke økende husleie, mekanikere og alt det andre som kreves. I vinter ble sykkellageret vårt i Nordre gate revet, noe som gjorde at vi måtte flytte verkstedet til Alexander Kiellands plass og stille ut syklene på den lille plassen som er tilgjengelig bakerst på Dapper.
Syklene må i sin natur håndteres helt uavhengig av de andre produktene: Varene må mottas, monteres og ettergås av andre personer på andre steder enn resten av sortimentet. En sesongbasert drift koster mye i leie og lønn halve tiden av året når det er liten interesse for sykler. Når den ene delen av butikken går godt, mens den andre er presset og må flyttes rundt, blir det til slutt umulig å rettferdiggjøre å binde opp ressurser i sistnevnte.
Når vi ser tilbake på alle lyktene vi har montert, alle hjul vi har rettet og alle seter vi har stilt inn til å passe kunden perfekt, er vi først og fremst stolte over hva vi har fått til. Syklene du ser i Oslos gatebilde nå er radikalt annerledes enn da vi startet, og det har kommet en mengde butikker til med et alternativt utvalg. Folk har rett og slett blitt mer bevisste på sykling i byen og vi håper å ha bidratt til det.
Vi brenner fortsatt for sykling og opplevelser på to hjul. Selv om vi ikke tilbyr sykler lengre, vil vi fortsatt selge tilbehør som gjør din sykkelopplevelse enda bedre. Etter utallige sykkelturer, både langturer i utlandet og hverdagssykling i Oslo, vet vi hvor mye glede en sykkel av god kvalitet kan gi. Vi heier på alle som selger kvalitet og håper du støtter din lokale sykkelbutikk også i tiden fremover! En sykkel som koster det samme som et par fjellsko er kanskje fristende der og da, men vi vet fra erfaring at servicekostnaden på slike billigsykler etter noen år langt overgår prisen den ble kjøpt for. Resultatet er stort sett at sykkelen havner på dynga og det kjøpes en ny. Vi oppfordrer alle til å tenke på miljøet og å tenke langsiktig ved kjøp av sykkel.
Dette valget sitter langt inne for oss og er et vanskelig valg vi har unngått å ta i det lengste, før det tvang seg frem av absolutt nødvendighet. Vi håper derfor på forståelse for dette hos våre kunder og vil naturligvis være tilgjengelig for spørsmål og stå ved garantien for syklene vi har solgt.
Selv om vi nå har tatt et veldig vanskelig og trist valg ser vi likevel positivt på de neste årene. Interessen for klær og tilbehør av god kvalitet øker stadig. Vi har fått mange nye merker vi er stolte av å kunne selge og en produktpakke som tiltrekker seg kunder fra hele verden via nettbutikken vår. Og ikke minst, vi gleder oss til å lage en helt ny versjon av Dapper som vi presenterer neste år. Følg med!
Tusen takk til alle våre kunder og medarbeidere for et langt og godt eventyr sammen!
Viktig info
Hva med service?
På grunn av at vi har stengt ned verkstedet for godt har vi dessverre ikke lengre anledning til å ta inn sykler på service. Vi forstår at dette er ubeleilig for deg som kunde og beklager for ulempene dette medfører.
I likhet med bil, MC, vaskemaskin og lignende har en sykkel flere bevegelige deler som trenger rutinemessig sjekk og service. For dette anbefaler vi deg å ta kontakt med ditt lokale sykkelverksted slik en ville gjort med enhver sykkel.
Syklene våre bruker standard komponenter med standard dimensjoner, så de kan fint få service på de fleste verksteder. Unntaket er Brompton-sykler, se mer om dette nedenfor.
Garantisaker
Vi står ved garantien på syklene våre, så om det skulle påvises produksjonsfeil ber vi om at du eller verkstedet ditt sender dokumentasjon og kvittering for utlegg til oss, slik at vi kan ta saken videre med våre leverandører.
Vær imidlertid obs på at det er relativt sjeldent vi har opplevd produksjonsfeil fra våre produsenter. De aller fleste reparasjoner vi har utført på vårt verksted har siden oppstarten dreid seg om normal slitasje.
Garantisaker dreier seg stort sett om feil på rammen (noe som skjer meget sjeldent). Deler som bremser, drivverk og hjul vil alle trenge service/utskiftning med jevne mellomrom og er vanligvis ikke en garantisak.
Service på Brompton
Her henviser vi til Spinn Majorstua som er Brompton-forhandler og både har deler og kompetanse på merket.
Lagertømming
Vi kjører 30 % på alle sykler vi har igjen fra Pelago så lenge lageret rekker! Vi tilbyr også gode priser på tilbehør og pga. altfor mange på lager kan du blant annet sikre deg frontbagasjebrett til under kostpris. Også fint for deg som allerede har en Pelago Brooklyn!
Se alle syklene og tilbehøret her!
Ønsker du en sykkel fra et av våre merker som vi ikke lenger har på lager, anbefaler vi deg å kontakte produsenten direkte. For alle andre spørsmål, ta kontakt med oss på hei@dapper.no.
Se også meget gode priser på utvalgte Brooks-produkter her (pga. at det er på hovedlager ligger det i vår andre nettbutikk).